Rapportsläpp: Stolta samarbeten eller oetisk reklam?

Tankesmedjan Nocturum släpper ny rapport om kändisar, reklam och ansvar. Välkommen till lanseringsseminarium på Almedalen 2025!

I ett allt mer kommersialiserat samhälle har kändisar och influencers blivit vanliga verktyg för att marknadsföra allt från smink, hamburgare, kläder till alkohol, nikotin och spel om pengar. Allt oftare sätter folkkära artister och TV-profiler sitt namn direkt på produkten – samtidigt som gränsen mellan person och varumärke blir allt mer otydlig. Är all reklam ok att göra eller finns det också oetisk reklam och oheliga samarbeten? Hur väl fungerar svensk lagstiftning? Hur påverkas barn och unga? Och vem bär och vågar ta ansvar för produkterna som marknadsförs?

Tankesmedjan Nocturum bjuder in till seminarium och lanserar samtidigt en ny rapport om kändisar som marknadsför alkohol – tillsammans med färska siffror från Novus om svenskarnas inställning i frågan.

Stolta samarbeten eller oetiskt reklam?

När: Onsdag den 25 juni kl 10.30 – 11.30
Var: Visby, Almedalsveckan: Cramérgatan, Uppsala universitet, B-huset, Huvudentré, Sal B51 – plan 2

Medverkande:
Hjalmar Strid, Client Advisor och Opinionsexpert, Novus Group International AB

Lovisa Montin, Seniorkonsult, Reform Society

Madeleine Tügel, Förbundsordförande, Spelberoendes riksförbund

Sofia Brännborn, Kommunikatör & Projektledare, IAB Sverige

Jessica W Sandberg,#3 Sveriges 150 Superkommuniktatörer. PR-chef för Original-Fröken Snusk. Driver PR-och kommunikationsbyrån Besvärlig sedan 1977. Styrelseledamot IQ-initiativet.

Yasmine Winberg, Journalist, författare och chefredaktör samt ansvarig utgivare på Resumé & Dagens Media (tf), Resumé & Dagens Media

Visa mindre

Moderator: Kerstin Janemar, Tankesmedjan Nocturum

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Svenska sällskapet för nykterhet och folkbildning

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!