Nu är årets Rosa Bandet-kampanj här, och i år är det tv-profilen, floristen och trädgårdsmästaren Karl Fredrik Gustafsson som designat bandet och pryder kampanjens omslag. Ett populärt val – hans huvudsakliga målgrupp är ju kvinnor, precis den publik som kampanjen vill sätta ljuset på.
Förutom att vara tv-profil är Karl Fredrik Gustafsson en av få kändisar som också är alkoholentreprenör, med fyra produkter på Systembolaget som han aktivt marknadsför även under Cancerfondens pågående Rosa Bandet-kampanj. Cancerfondens val av ambassadör för kampanjen är både motsägelsefull och kontraproduktiv.
Forskningen är nämligen tydlig även om detta idag är okänt hos allmänheten: alkohol ökar risken för cancer – och särskilt för bröstcancer. På Cancerfondens egen hemsida står det svart på vitt att kopplingen mellan alkohol och cancer är som starkast när det gäller cancer i bröst, huvud-hals, lever, gallvägar, matstrupe och tjock- och ändtarm.
Det krävs inte hög konsumtion för att risken ska öka. Cancerfonden skriver själva att när det gäller bröstcancer ökar risken redan vid ett glas vin om dagen – och växer successivt med ökat intag.
Varför väljer Cancerfonden att blunda för alkoholens koppling till cancer under deras största kampanj?
Mot den bakgrunden blir årets val av ambassadör svårt att förstå. I en av sina reklamfilmer för sitt vin står Karl Fredrik och trampar druvor med armarna mot skyn och utbrister: ”Jag älskar livet!” Det är lätt att sympatisera med känslan – men symboliken blir olycklig.
Vi ifrågasätter inte Karl Fredrik Gustafssons engagemang för livet eller hans vilja att bidra till en god sak. Men för Cancerfonden, som varje år samlar in pengar till kampen mot cancer, är det rimligt att fråga sig: måste en Rosa Bandet-ambassadör samtidigt tjäna pengar på en produkt som bevisligen ökar risken för just den cancerform man vill bekämpa?
De flesta svenska kändisar väljer bort att saluföra alkohol under eget namn. Det borde inte vara svårt att hitta någon annan profil eller artist där trovärdigheten blir större. För en kändis som profiterar på tobak hade knappast varit aktuell för kampanjen – så varför accepteras alkoholreklam?
Valet visar hur stark alkoholnormen fortfarande är i samhället. För det handlar inte om personliga levnadsvanor, utan om symbolik, trovärdighet – och ansvar.
Karl Fredrik skulle enligt Cancerfonden själva ha pausat reklam för sin alkohol under kampanjveckorna. Så är alltså inte fallet. Vid olika tillfällen har han både gjort alkoholreklam på sina sociala medier för sina egna viner och dessutom salufört vinet ihop med Rosa Bandet. Paus eller inte, försäljningen och Karl Fredriks inkomster från sina viner på Systembolaget fortsätter. Tyvärr tar inte heller bröstcancern någon paus.
Folk älskar Rosa Bandet – men inte när kändisar gör alkoholreklam
Sveriges befolkning är dessutom less på alkoholreklam från kändisar. Det är alltså folkligt att inte stå för alkoholreklam. Det framgår av vår rapport ”Stolta samarbeten eller oetisk reklam – om kändisar, reklam och ansvar” att en majoritet av svenska folket är negativt inställda till alkoholreklam, en majoritet tycker till och med att det är oetiskt och dessutom tycker en majoritet att alkoholreklam bör förbjudas helt i Sverige.
Vi vill inte förminska det viktiga arbete Cancerfonden gör – tvärtom. Vår förhoppning är att dagens och framtida kampanjer kan stå ännu starkare i sin trovärdighet genom att våga lyfta kopplingen mellan alkohol och bröstcancer ännu tydligare. Som det ser ut nu skadas Rosa Bandet-kampanjen av Cancerfondens dubbelmoral. Gör om, gör rätt.
Kerstin Janemar, Verksamhetsansvarig Tankesmedjan Nocturum som jobbar med nya perspektiv på alkoholfrågan


Lämna ett svar