
Läs Tankesmedjan Nocturums rapport med kändisar, alkohol och reklam!
Vad händer när alkoholreklam görs personlig, när den förpackas i glittrande kändisskap och skickas rakt in i våra hem via sociala medier? Hur fungerar svensk alkohollagstiftning? Vilket ansvar har kändisen? Och varför tycks denna marknadsföring passera utan kritiska frågor – från medier, från beslutsfattare, från branschen själv?
- Här kan du inom kort se lansering och panelsamtal här!
I rapporten presenteras nya opinionssiffror från Novus som visar att en majoritet av svenskarna tycker att:
- Det är oetiskt med alkoholreklam från kändisar (64%)
- Det är negativt med alkoholreklam från kändisar (60%)
- Alkoholreklam helt ska förbjudas (62%)
Rapporten är skriven av Kerstin Janemar och Farida al-Abani från Tankesmedjan Nocturum.
Illustrationerna är gjorda av illustratören Henri Gylander.
Rapporten lanseras med ett seminarium på Almedalen 2025.