Ny rapport: ”Stolta samarbeten eller oetisk reklam”

Läs Tankesmedjan Nocturums rapport med kändisar, alkohol och reklam!

Vad händer när alkoholreklam görs personlig, när den förpackas i glittrande kändisskap och skickas rakt in i våra hem via sociala medier? Hur fungerar svensk alkohollagstiftning? Vilket ansvar har kändisen? Och varför tycks denna marknadsföring passera utan kritiska frågor – från medier, från beslutsfattare, från branschen själv?

  • Här kan du inom kort se lansering och panelsamtal här!

I rapporten presenteras nya opinionssiffror från Novus som visar att en majoritet av svenskarna tycker att: 

  • Det är oetiskt med alkoholreklam från kändisar (64%) 
  • Det är negativt med alkoholreklam från kändisar (60%)
  • Alkoholreklam helt ska förbjudas (62%) 

Rapporten är skriven av Kerstin Janemar och Farida al-Abani från Tankesmedjan Nocturum.

Illustrationerna är gjorda av illustratören Henri Gylander.

Rapporten lanseras med ett seminarium på Almedalen 2025.

Svenska sällskapet för nykterhet och folkbildning

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!